17 листопада 2018 року на ринку «Початок» відбулася конференція «Прибуткові ланцюжка поставок для свіжих овочів і фруктів».
У конференції взяли участь понад сімдесят фермерів з Одеської, Миколаївської та Херсонської областей.
В рамках конференції розглядалися підсумки сезону 2018 року на ринку плодоовочевої продукції з точки зору безпосередніх учасників ринку – виробників та переробників, постачальників послуг із зберігання та збуту вирощеної продукції.
В процесі дискусії експерти зосередили увагу виробників плодоовочевої продукції на розвиток взаємин в ланцюжках поставок свіжих овочів і фруктів між фермерами-виробниками і підприємствами основних каналів збуту.
Окремим блоком була розглянута практична реалізація різних моделей співробітництва в плодоовочевому секторі, в тому числі і для вирішення інфраструктурних питань.
Запрошені спікери проаналізували на власному досвіді їх вплив на сталий розвиток і підвищення прибутковості підприємств.
– Де ж межа між здоровим глуздом і бажанням переглянути ціни, якщо вони ростуть? – озвучив питання Сергій Потапов, провідний консультант з розвитку плодоовочевого бізнесу Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва.
З існуючих сьогодні рівнем цін овочі та фрукти знову починають займати місце в головах всіх тих, у кого є гроші в кишені. Не виключено, що і в наступному році люди знімуть асфальт і посадять овочі. Пам’ятаємо, що в цьому році морква побила всі рекорди, на наступний рік цінові прогнози досить оптимістичні. Ніхто не може передбачити той продукт, який буде цінний в наступному сезоні.
Компанії, які займаються експортом або працюють на фіксовані канали збуту, формують ціни на сировину, відштовхуючись від базової собівартості вирощування. Дрібні виробники все ж віддають перевагу грі в казино, роблячи ставки на ті чи інші овочі і чекаючи пікової ціни на них.
Модель співпраці Торгового Дому “Калинівка Преміум” з фермерськими господарствами – партнерство 50 на 50 на всіх етапах виробництва, прибуток і збитки діляться між усіма учасниками. Про це говорить Марія Антонова, генеральний директор ТД «Калинівка».
Марія Антонова вважає, що фермер повинен бути монокультурним, бути фахівцем в певній культурі, а собівартість сировини не повинна перевищувати 6 центів за 1 кг продукції, і саме технології дозволяють здешевити виробництво.
Компанія «Грін Тім» – вирощування якісної овочевої продукції на землях власного господарства, здатність забезпечити якісне довгострокове зберігання овочів. Зараз в компанії в структурі сировини 30% – овочі власного виробництва, 70% – овочі, які виростили фермери. «Грін Тім» відомий тим, що успішно експортує чищену цибулю до Великобританії.
– У планах компанії нарощування власного потенціалу виробництва овочів, таким чином можна отримати прогнозований обсяг, прогнозовану якість, – каже Дмитро Череватов, комерційний директор «Грін Тім». – Робота на плодоовочевому ринку – гра в довгу. Ми 4 роки будували відносини з іноземними споживачами, внутрішній ринок взаємин більш жорсткий, швидкість побудови відносин всередині країни значно нижче. Фермери орієнтуються на отримання одноразової максимального прибутку, а не на забезпечення стабільного прибутку в довгостроковій перспективі, вважають за краще індивідуальну гру в рулетку, а не партнерську співпрацю.
«Агро Патріот» – провідна компанія в Україні з промислового вирощування часнику, вона охоплює весь цикл виробництва: створення насіння, вирощування якісного часнику з використанням інтенсивних технологій і систем крапельного зрошення, зберігання, переробка і продаж часнику в Україні і на експорт.
– Ми пропонуємо фермерам модель роботи за принципом кооперації. Ми можемо надати насіння, технології, спеціалізовану техніку, – каже Наталя Сударкіна, співвласник компанії «Агро Патріот». – Можлива форма співпраці в аграрної розписці. Ми надаємо насіння, 70% вартості насіння фермер повертає часником, зазвичай це 40% від врожаю, а 60% часнику фермер розпоряджається на свій розсуд.
Наталія Сударкіна зазначає, що їхня компанія не продає часник на експорт дешево.
Інтерес до сировини, яка вирощується в Україні, виріс і, якби були інфраструктурні об’єкти, які дозволяють з сировини робити продукт, експорт був би не тільки можливим, але і прибутковим. Але змінити ситуацію на плодоовочевому ринку України можна, тільки змінивши менталітет дрібних виробників. Любителі овочевого «казино» не зможуть включитися в стабільну ланцюжок поставок, і над цим варто задуматися.
Свіжу платформу «АГРО Коін» для томата й огірка в Кам’янко-Дніпровському регіоні представив Олександр Рукін, операційний директор платформи.
Про особливості ланцюжків поставок, вибір постачальників для стабільної роботи плодоовочевих підприємств, розповів Андрій Тетью, комерційний директор ТОВ «Югторгсервіс».
Юлія Ітигіна, координатор проектів – Консультації для малого бізнесу, Україна Група по фінансуванню і розвитку МСБ Європейський банк реконструкції і розвитку, ознайомила учасників конференції з програмою ЄБРР: підтримка малого і середнього бізнесу.
Евгений Мельник, руководитель Центра развития и правовой поддержки села (ORACS), представил участникам программу, разработанную Международной финансовой корпорации IFC: Альтернативное финансирование сельхозпроизводителей, опыт региона.
Олександр Воропаєв, директор ринку «Початок», презентував програму підтримки малих і середніх фермерів по виходу на нові ринки збуту. Ознайомив учасників конференції з умовами торгівлі на ринку «Початок».
– Дана конференція – це тільки початок серії заходів на підтримку і розвиток фермерських господарств в південному регіоні України. Ринок «Початок» запускає свій навчальний центр з розвитку та підтримки сільгоспвиробників на своїй базі. Ми створили конференц-зал, що відповідає сучасним вимогам, плануємо проводити подібні зустрічі регулярно. Нами розроблений план заходів на найближчий квартал і наступний захід відбудеться вже в грудні 2018 року – озвучив плани на найближче майбутнє Олександр Воропаєв.
Конференція відбулася за підтримки Центру розвитку та правової підтримки села (ORACS), Міжнародної фінансової корпорації IFC та Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва (UHBDP).